In de week, tussen 8 en 12 maart, verstuurde de Belastingdienst brieven over de Berichtenbox naar klanten van fiscaal dienstverleners. Het gaat om ruim 1,3 miljoen particulieren. De brief benadrukt dat het activeren van de Berichtenbox ook noodzakelijk is als je gebruik maakt van een fiscaal dienstverlener.
In de brief geeft de Belastingdienst aan dat steeds meer post digitaal wordt verstuurd naar de Berichtenbox. En dat het activeren ook nodig is als men gebruik maakt van een belastingadviseur, accountant, boekhouder of administrateur. In de Berichtenbox komt immers ook post van andere overheden als de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en gemeenten. Bij de brief wordt de folder Ontvang uw post voortaan digitaal meegestuurd. Hierin staat aangegeven hoe de klant in vier stappen zijn Berichtenbox op Mijn Overheid activeert. Ook staat waar hij hulp of meer informatie kan vinden. Bijvoorbeeld over het aanvragen van zijn DigiD of het activeren van zijn Berichtenbox. De inhoud van deze folder is afgestemd tussen de Belastingdienst en koepelorganisaties van fiscaal dienstverleners. Een fiscaal dienstverlener kan niet gemachtigd worden voor de Berichtenbox van de klant. Als fiscaal dienstverlener kunt u met uw klant afspreken, dat de papieren post die hij normaal ook doorstuurde, nu digitaal vanuit de Berichtenbox doorstuurt. Uw klant kan instellen dat hij een mail ontvangt, zodra er post in zijn Berichtenbox binnenkomt. Als u als fiscaal dienstverlener professionele software gebruikt, kunt u gemachtigd worden om Serviceberichten Aanslag en Serviceberichten Toeslagen te ontvangen. U ontvangt dan digitale gegevens van bepaalde berichten die uw klant in zijn Berichtenbox ontvangt. Hiervoor moet u zelf het initiatief nemen.
Bron: Belastingdienst / Elseviernextens