Sinds afgelopen zaterdag (1 oktober) is er een einde gekomen aan het stilzwijgend verlengen van bestaande zakelijke contracten door telecomaanbieders. Als je contract na afloop stilzwijgend is verlengd, kun je als zakelijke klant kosteloos per maand opzeggen.
• Opzegtermijn van hoogstens een maand
• Alleen op verzoek abonnee langere opzegtermijn
• Minister houdt opzegtermijn in de gaten
Minister Kamp heeft dit al in een eerder stadium gemeld, naar aanleiding van het gewijzigde artikel 7.2a van de Telecommunicatiewet. Minister Kamp schreef aan de Kamer over over de maatregel: “Dit betekent dat de zakelijke abonnee contracten die voor 1 oktober 2016 zijn aangegaan voor bepaalde duur en die reeds stilzwijgend zijn verlengd of vernieuwd, contracten die na 1 oktober 2016 zijn aangegaan en stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd, alsook contracten die zijn of worden aangegaan voor onbepaalde duur, te allen tijde kosteloos kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
Alleen op uitdrukkelijk verzoek van de zakelijke abonnee kan van de opzegtermijn van ten hoogste een maand worden afgeweken en kan een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden worden overeengekomen.
Klachten
De minister gaat monitoren of de afwijkende opzegtermijn van drie maanden in plaats van een maand de uitzondering blijft en niet de norm wordt. Er waren verder enkele maanden geleden geen signalen dat telecomaanbieders op grote schaal langjarige contracten aanbieden die ingaan tegen de geest van de wet. “Wel heeft de ACM klachten ontvangen van abonnees over wijzigingen van de looptijd van de overeenkomst. Het gaat dan veelal om omzetting van een contract voor onbepaalde duur naar een contract voor bepaalde duur waar de zakelijke abonnee zich niet van bewust is. Met een contract voor bepaalde duur is de abonnee weer voor een vaste periode gebonden aan de aanbieder en kan de abonnee uitsluitend door een afkoopsom te betalen het abonnement eerder beëindigen.”
Klant moet worden ingelicht
Kamp wijst op een oplossing voor klanten: “Ik merk hierbij op dat een telecomaanbieder ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt, de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte dient te stellen van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen. Dit geldt nu reeds voor zowel consumenten als zakelijke abonnees.”
Bron: BC.nl / kennisbank